За давньою традицією, належне різдвяне святкування
починається ще ввечері напередодні Різдва з духовних і матеріальних
приготувань. Вечір цей зветься Святим чи Свят-Вечором, або ж Навечір'ям Різдва
Христового, що припадає на 6 січня.
Це один з найбільш шанованих днів для всіх християн - і
східного, і західного обрядів - та одне з найважливіших родинних свят, магічний
день, коли кожна сім'я створює в оселі атмосферу затишку, достатку та злагоди.
Однак не менш важливою була завчасна й серйозна підготовка
до різдвяно-новорічних обрядів. Обов'язково з пори жнив зберігали обжинкового
Дідуха та відбирали пахуче сіно. До свят завершували всю важливу роботу по
господарству - від наведення ладу в хаті та обійстві до ремонту робочого
реманенту, ткання полотна й вичинки шкір.
За звичаєм до свят господині ретельно прибирали в хатах,
вибілювали помешкання й розмальовували
квітами комин, застеляли нові або чисто випрані скатерки, рядна й
рушники. Обов'язково намагалися справити новий одяг для всіх членів родини та
купити новий посуд (макітри, горшки, коцюби й макогони). Із воску власної
пасіки люди виготовляли святкові свічки, приказуючи спеціальні замовляння і
молитву. У підготовці були задіяні усі - і малі, і старі.
У яких сподіваннях та клопотах проводили Святий вечір наші
прадіди та як відбувалося усе обрядове дійство - про це читайте далі.
Ранкові приготування
Ще вдосвіта господиня приступає до праці. Першою магічною
дією є добування нового вогню. Жінка дістає з покуття кремінь і кресало, які
останні дванадцять днів лежали під образами. Вона тричі кладе на собі знак
хреста і, ставши обличчям до схід-сонця, викрешує «новий огонь». Цим вогнем
вона розпалює в печі дванадцять полін, що їх припасала та сушила дванадцять
днів останнього місяця.
Після цього господиня приступає готувати дванадцять
свят-вечірніх страв: ставить узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту,
рибу, ліпить вареники, готує бараболю, гриби, кашу гречану з конопляним
молоком, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю з товченої пшениці. В усьому
їй допомагають діти. В цій багатій, але пісній вечері господиня представляє
найголовніші плоди поля, городу і саду, ніби дає звіт новому рокові за своє
багатство в минулому році.
В той час господар іде напувати худобу, стелить нової соломи
та дає їй свіжого сіна. Потім він одкидає сніг від хати, розчищує стежки і
уважно оглянудає усе господарство. Ніщо не може бути в цей вечір поза домом -
позичене чи десь забуте.
Всі члени родини теж повинні бути вдома. Кажуть, якщо в цю
ніч десь заночувати, то цілий рік будеш блукати по світу. Не можна і сваритися
в цей день, а навпаки, треба помиритися з ворогами, щоб у новому році було
мирно і в хаті, і поза хатою. Тому, аби когось не забути, господиня заворожує
усіх своїх ворогів: затикає клоччям усі дірки в лавках та ослонах і заклинає:
«Не дірки затикаю, а роти моїм ворогам, щоб їх напасті не зловили мене через
увесь рік». Також вона зав'язує ґудзі на мотузці — стільки ґудзів, скільки має
ворогів, а коли сідатиме вечеряти, то покладе той мотузок під себе,
примовляючи: «Щоб так мої вороги мовчали, як ці ґудзі мовчать!»
Встановлення на покуті Дідуха
Сьогодні не снідають і обходяться без обіду. Хіба дітям, що
не можуть терпіти голоду, мати дозволить дещо з'їсти, та й то лише в обідній
час.
Коли вечоріє, починається готування домашнього вівтаря.
Господар вносить сніп жита — «дідуха». Переступаючи поріг, він скидає шапку і
вітається з господинею, ніби вперше входить до хати:
— Дай, Боже, здоров'я!
— Помагай Біг, — відповідає господиня, — а що несеш?
— Злато, щоб увесь рік ми жили багато! — говорить господар,
зупиняючись посеред хати. Тут він хреститься і, звертаючись до родини, віншує:
— Віншую вас із щастям, здоров'ям, з цим Святим Вечором, щоб
ви в щасті і здоров'ї ці свята провели та других дочекались — від ста літ до
ста літ, поки нам Пан Біг назначить вік!
Повіншувавши, господар підносить «дідуха» високо над столом
і ставить на покутті під образами. Далі він перев'язує «дідуха» залізним
ланцюгом і кладе біля нього ярмо, чепіги від плуга і хомут. Господиня добуває
із скрині нову білу скатерку і все це накриває.
Згідно з українським світоглядом Рай-Дідух був умістилищем
духів-пращурів, духу житла, добрих духів-Лада. Останні, вважалося, після жнив
вселяються в сніп-Дідух і з ним переходять з ниви до клуні. А інші духи-Лада
переходять з полів у ліси, гори та долини. Духи разом із Дідухом входять до
оселі людей і для них господарі влаштовують Святу Вечерю. На цю Багату Кутю,
крім добрих духів, приходять і бог урожаю та бог домашніх тварин. Місце ж
Дідуха в хаті звалося «Раєм», бо там, вважали, з цього часу перебуватимуть душі
пращурів-покровителів роду і дому.
До тих пір, поки Рай-Дідух стоїть на покуті, суворо
заборонялося виконувати будь-яку роботу, окрім догляду худоби. В цю пору
господині навіть виносили з оселі віника, щоб не підмітати в хаті. В цю пору
годилося лише святкувати й не працювати.
Облаштування оселі та святкового столу
Господар знову вносить до хати оберемок соломи та сіна.
Солому він розстеляє по долівці, а сіно ділить на дві нерівні частини. Меншу
кладе на покутній бік столу, а з більшої робить стіг під столом. Зверху на сіні
ставить черепок з жевріючим вогником, де куриться ладан, наповнюючи хату
святочними пахощами. Збоку коло сіна, під столом, господар кладе ще «заліззя» —
леміш від плуга, гистик без держака та сокиру. Діти по кілька разів торкаються
тих речей босоніж — «щоб ноги були тверді, як залізо». Таким чином господарі
захищають свою господу від «злої сили», щоб позбутися її не тільки на цей вечір,
а й на весь господарський рік.
Господар і господиня з новоспеченим «святочним» хлібом,
медом та маком обходять двір, комори та обкурують все це ладаном. Біля обори,
де стоять корови, господиня посипає насінням дикого маку — «щоб відьми, його
визбируючи, не могли приступити до худоби». На закінчення цього обходу господар
«зарубує» поріг — «щоб звір не міг переступити».
Йдучи в обхід, жінка вбирає собі на голову чоловічу шапку —
«щоб цілий рік ходити простоволосою».
У хаті господиня кладе під скатерку на чотири кути столу по
голівці часнику — «щоб злу силу відігнати».
На сіно, що намощене на покутньому кінці столу, «невинна
душа» (дитина до семи років) кладе три хліби або калачі, грудку соли і ставить
велику воскову свічку. Мати виставляє полумиски з вечерею на стіл, а на сіно,
що на покутті біля «вівтаря», ставить горщик з кутею та узваром.
Хоч діти вже дуже голодні, вони терплять і крізь вікно
уважно дивляться на небо: чи не зійшла вже вечірня зоря, що має сповістити всім
людям про велике чудо — народження Сина Божого!
Увага до свійських тварин
До хати входить батько і сповіщає родині, що Святий Вечір
уже почався, бо на небі засяла вечірня зоря. Але перш ніж приступити до вечері,
йому треба нагодувати худобу і «запросити гостей». Господар бере миску,
підходить до столу і набирає по кілька ложок кожної страви. Господиня дає йому
хлібину та черпак з медом, а для пса окремо — окраєць хліба і грудку овечого
лою. Тримаючи в руках усі ці «дари», в кожусі, але без шапки батько виходить з
хати. На порозі його зустрічає добрий вартовий господарства — кудлатий Сірко.
Господар урочистим голосом говорить до нього:
— Це той хліб і вівці, що ти доглядав мені весь Божий рік.
Як служитимеш вірно і в цьому році, то в наступному Святому Вечорі ще більше
візьмеш!
З цими словами він — не кидає, а кладе перед псом хліб і
лій, а сам іде до стайні. Господар поставив миску з вечерею на вікно, а сам
узяв у руки хліб і, підходячи до кожної тварини, благословив її, тричі
торкаючися хлібом до голови:
— Благословляю тебе цим святим хлібом і закликаю на тебе
добро, щоб ти звіря не боялася, грому не лякалася та щоб минали тебе чорні
напасті!
Отак поблагословивши, він бере черпак із медом і малює
хрестик межи очима кожної тварини. Після цього, в чисто вимите дерев'яне корито
він сипле з миски вечерю, кришить туди хліб, досипає борошна, солить сіллю, все
це добре перемішує дерев'яною кописткою і розділяє поміж усіма тваринами, що є
в господарстві.
Вдарити сьогодні будь-яку тварину — великий гріх! У цю ніч,
опівночі, всяка німина людською мовою розмовлятиме з Богом. Бог запитає, як їй
ведеться у господаря. Якщо господар не б'є її і добре годує, вона похвалить
його перед Богом, а коли б худоба голодна була і заплакала, то не поведеться
йому з худобою в наступному році.
Після цього господар, якщо має пасіку, відвідує бджіл і дає
їм сити. Господиня тим часом відвідує курей, качок, гусей і всіх їх годує
вареною пшеницею — «кутею».
Закликання злих сил
Повернувшись від худоби, господар знову набирає в чисту
миску по ложці всіх свят-вечірніх страв, зверху ставить кухоль з медом та
склянку з водою і кладе калач, кілька горіхів і яблуко. Все це він тримає лівою
рукою, а праву озброїв бичем від ціпа. Без шапки чоловік виходить за поріг і
стає під дверима. Господиня замкнула за ним двері на засув, погасила світло і
наказала дітям сидіти тихо, не ворушитись. У хаті — напружений настрій.
Діти вірять, що батькові загрожує небезпека, що він стоїть
віч-на-віч із стихійними силами природи. До нього може з'явитися «гість» у
супроводі цілої зграї голодних вовків. Тим часом господар надворі з вечерею в
руках та бичем викручується «за сонцем», вдивляється у далечінь неба і тричі
басом гукає:
— Морозе, морозе, йди до нас кутю їсти!
Після третього разу він сердито погрожував бичем,
примовляючи:
— Як не йдеш, то не йди і на жито-пшеницю, усяку пашницю.
Іди краще на моря, на ліси та на круті гори, а нам шкоди не роби.
Потім господар запрошував сірого вовка:
— Іди і ти на кутю, сірий вовче, а як не йдеш, то не бери у
нас ні телят, ні ягнят, ані малих поросят!
Нарешті господар просив чорні бурі та злі вітри. Він щосили
гукав у безмежну далечінь нічної темряви, ніби справді хотів, щоб його почув
цей, останній «гість»:
— Чорні бурі та злії вітри, приходьте до нас на Святу
Вечерю! А коли тепер не прийдете на дари Божі, на страви ситі, на горілки
палені, на все велике добро, на яке ми вас просимо, то не приходьте до нас і
влітку та не робіть нам шкоди на ярині і на житі!
Після цих запросин батько повертався до хати, не
оглядаючись, і щільно зачиняв за собою двері. До кінця вечері вже ніхто не
повинен виходити з хати і двері не можна відчиняти.
Спільна вечеря всього роду
Свята Вечеря — це спільна вечеря всього роду. Навіть мертві
родичі і безвісти загинулі — всі мають у цей вечір зібратися разом, щоб
трапезувати цілим родом.
У пам'ять про своїх мертвих родичів люди ставили для них
кутю та узвар на вікнах, розкидали варений біб по кутках, залишали немитими
ложки та миски після вечері — «щоб душі могли їх лизати для поживи». Сідаючи на
стілець чи на лавку, продували місце — «щоб не привалити собою мертвої душі»,
бо в цей вечір «мертвих душ з'являється сила-силенна! І скрізь вони є: на
лавках, на вікнах, на столі та під столом ...»
Господар запрошує всі мертві душі на Свят-Вечерю. Він бере
миску з кутею, ставить її на шматок полотна, запалює свічку і ліпить її до
миски. Все це він бере обома руками і обходить тричі «за сонцем» навколо столу.
Потім ставить миску на стіл, а сам стає на коліна перед образами і молиться за
померлі душі. Жінка і діти наслідують приклад батька, і всі разом моляться
вголос:
Просимо Тебе, Боже, щоб і тих душ до вечері допустив, що ми
про них не знаємо; що в лісі заблудилися, у водах утопилися, в темних нетрях
задушилися. Молимось Тобі, Боже, за тих, що ніхто про них не знає, лягаючи і
встаючи, і дорогою йдучи, ніхто не згадає. А вони, бідні душі, гірко в пеклі
пробувають і цього Святого Вечора чекають. Від нас у цей вечір молитви йдуть і
мертві душі спом'януть!
Перехрестившися тричі, вся родина повторює за батьком другу
молитву — «за себе»:
Господи, захисти худібку мою від звіра, а мене грішного від
віри поганої та від безвір'я — на росах, на водах та на тяжких переходах.
Дякуємо Богові Святому, що поміг нам дочекатися у мирі і спокої цих Божих свят.
Та поможи, Боже, їх у радості відправити і від цих за рік других дочекатись.
Амінь.
Після молитви господар знову бере в руки миску з кутею з
полотном та свічкою і передає її господині, кажучи:
Ми всі, з усього щирого серця і з Божої волі, кличемо
праведні і грішні душі на святу вечерю, даємо їм усе, що маємо, — щоб вони на
тім світі вечеряли, як ми тут. Ми дбаємо і за ті померші душі, що на світі
погибли і порятунку не мали. Нехай Бог прийме для них цю нашу вечерю. Я їх
стільки запрошую і закликаю на цю тайну вечерю, скільки у цім полотні є дірочок
та скільки зернин у солодкій куті Божій. Амінь.
Господиня бере з рук господаря миску, ставить на стіл, і
родина починає вечеряти. Спочатку їдять кутю, а потім — голубці, вареники,
смажену рибу, капусту — все, що готувалось, а запивають узваром. Страви
обов’язково мають бути пісними, оскільки Свят-вечір припадає на останній день
пилипівського посту.
Також обов'язково на святковому столі мають бути:
Свічка. Горіння свічки - це свідчення віри, приналежності
людини до Божественного світла. Свічка супроводжує віруючу людину від Хрещення
до смерті. Це - символ готовності людини до зустрічі із Богом, незалежно від
часу і місця, коли Він схоче її покликати до себе.
Сіль. Без неї не можна відчути повноти смаку страви. Так і
людина не може творити справжнього добра, не перебуваючи в гармонії з Богом.
Сіль вказує на внутрішню суть людини.
Часник. Його кладуть на чотири кути столу під скатертину,
щоб відігнати від родини і хати злих духів. Це символ очищення від гріха, який
отруює людське життя, символ родючості і здоров'я.
Коли когось із родини немає вдома, для нього ставлять миску
і кладуть ложку.
Якщо на цей час трапиться стороння людина, його теж
запрошують до столу. Гість на Святій Вечері, за віруванням наших предків,
приносив щастя в дім.
Під час вечері виходити з-за столу не годиться, розмовляти
багато — теж не добре. Першу ложку куті господар підкидає до стелі — «щоб так
ягнята стрибали, як ця пшениця скаче від землі до стелі!»
Другу ложку куті підкидає — «щоб телята рикали так, як це
зерно стрибає від землі до стелі», а третю — «щоб бджоли роїлися».
Все під час вечері має віще значення: якщо тінь на стіні
подібна до скирти — буде врожай на хліб, до копиці — сіна буде багато, до
дерева — садовина вродить... Якщо хлопець під час вечері захоче води напитися,
батько йому пити не дасть і скаже:
— Не пий, сину, води за Святою Вечерею, ти — козачого роду.
Як виростеш — у похід підеш слави здобувати, а в походах всяко буває; буває і
так, що спрага мучить. Отож знай: витримаєш спрагу за Святою Вечерею — ніякі
походи не страшні!
Якщо син під час вечері пчихне — батько дарує йому лоша, бо
це знак, що козаком буде. Якщо ж пчихне дівчина, то це знак, що вона в господині
збирається, і батько їй теля, буває, дарує — «на щастя».
У центральній та східній Україні діти носять вечерю до
близьких родичів: онуки — до баби і діда, племінники — до тітки і дядька,
хрещеники — до хрещених батьків. Заносячи вечерю, люди ніби намагаються
приєднати живих членів роду до спільної свят-вечірньої трапези. Звичай цей
відбувається так: діти, найчастіше хлопчик з дівчинкою, йдуть до діда й баби з
вузликом. Постукають у двері, переступлять поріг, хлопчик скине шапку і
говорить: «Добрий вечір, з Святим Вечором будьте здорові! Просили тато й мама і
ми вас просимо на вечерю — нате вам вечерю!»
Баба візьме з дитячих рук вузлик і посадить за стіл,
частуючи солодкою кутею чи медяником. Дід звичайно наділить їх горіхами та
дасть по кілька дрібних монет. Потім баба загорне їм у вузлик свій калач,
кілька пиріжків чи вареників — обмінює вечерю.
На Гуцульщині та на Покутті заможніші ґазди несуть вечерю до
бідніших. Цей звичай по-в'язаний там зі спомином про померлих родичів.
Після вечері
Після вечері починаються забави. Малі діти бігають по
долівці, залазять під стіл і там «квокчуть» — «щоб квочки сідали». Мати їм
кидає за це в солому горішки та дрібні гроші.
Звичай оздоблювати ялинку на Різдво Христове походить із
Німеччини. У нас на Україні цей звичай поширений у містах, а в селах, у
селянських родинах, ялинка в хаті на Різдво — рідкість.
Поступово все затихає. Малі діти, набавившись, лягають
спати, а старші понесли вечерю до діда і баби. Батько та мати в напівтемряві
тихим голосом співають: «Бог Предвічний народився ...»
Ворожіння на Свят-вечір
Хлопець, який не хотів, аби до його юнки засилали сватів
інші парубки, йшов увечері до млина, брав три скіпки зі шлюзів, які перетинали
лотоку, загортав їх у ганчірку і таємно втикав у одвірок нареченої, приказуючи:
«Як сеся застава не пущає воду на лотоки, так би (ім'я дівчини) не пускала
сватів, окрім моїх».
Дівчата у свою чергу йшли до прорубу, роздягалися і,
скропившись водою, нашіптували: «Як сеся вода біжит, так би за мнов бігали
сватачі!». Натомість удома розплітали волосся, брали в руки хліб і, тричі
обійшовши оселю, дивились у вікно, де начебто «має показатися доля».
Дехто з юнок вмивав обличчя калиновим соком, щоб завжди було
рум'яним.
Господарі готували для взуття нові солом'яні вустилки, котрі
носили до Василя, потім перевертали їх на другий бік, а після Водохреща ними
підкурювали корів, котрі хворіли.
На Лівобережній Україні хлопці та дівчата робили для правого
чобота вустилки з сіна, що лежало на покуті, а напередодні Нового року вустилку
клали під подушку, приповідаючи: «Хто мені судиться, той сю ніч присниться».
Крім того, дівчата мили посуд і виносили його на вулицю,
постукуючи в миски; звідки одізветься пес, туди піде заміж. Потім підходили до
вікон сусідів: якщо чули слово «сядь» — не пощастить вийти заміж, а коли «йди»
— в цьому році прийдуть свати. Якщо дівчина хотіла побратися з хлопцем, то
підходила до хліва і слухала, як поводять себе свині: тихо сплять — в родині
буде лад, а коли кричать — у сім'ї будуть часті сварки.
Ворожили і в такий спосіб. Дівчата, пов'язавши вузлами
хустини, клали їх у ночви й імітували руками, начебто палають збіжжя — чиї
хустки випали на долівку, ті юнки підуть заміж. Після цього клали на столі
різні речі (сокиру, ножиці, чарку тощо), із зав'язаними очима почергово
підходили — до якої речі доторкнулася, таким на вдачу буде майбутній чоловік.
Крім молоді, ворожили й старші люди, їх переважну турбувало,
скільки кому жити. Ставши між лампадкою і свічкою, дивилися, чи буде подвійна
тінь; якщо тільки одна, то це на швидку смерть.
Діти в цей час удосталь гралися на розстеленій долі соломі,
відтворюючи звуки домашньої птиці чи сценки збирання грибів у лісі. Щоб діти не
плакали («бо будуть цілий рік каверзувати»), їм давали гризти горіхи, аби «не
боліли зуби». Проте суворо забороняли їсти надворі, бо «птиця постійно
клюватиме зерно в посівах». У цей день намагалися не ходити в позички, щоб «не
жебракувати цілий рік».
Народні прикмети
На багату кутю зоряне небо — кури добре нестимуться і
вродить горох.
Місячна ніч — врожай на баштани.
Ожеледь на деревах — вродять горіхи й садовина.
Сніг іде — врожай на яблука.
Іній або сніг — на мокре літо і дорід зернових.
Дивляться після вечері у вікно: якщо чисте й зоряне небо, то
буде сухе й урожайне літо, і навпаки.
З кубельця витягували сінину; якщо довга, то рік буде
врожайним, а коротка — на недорід.
Повечерявши, зв'язували ложки житнім перевеслом, щоб «не
губилися в череді корови».
|